«Люкс-торпеда» — історія швидкісного рейкового автобуса
Дістатися до пункту призначення в найкоротші терміни, безпечно, та ще й з комфортом — розумне бажання кожного з нас. З кожним роком, вирушаючи в туристичну поїздку або на ділові переговори, ми висуваємо все більші вимоги до якості поїздки. Компанія «А-Трансфер», що спеціалізується на пасажирських перевезеннях, надає таку послугу, як оренда авто з водієм у Львові і повністю задовольняє всі вимоги і бажання клієнта завдяки автопарку з широким спектром транспортних засобів будь-якого класу і під будь-які потреби.
До комфорту і зростаючих швидкостей ми вже звикли, але багато хто з нас дивується, коли дізнається, що наприклад, ще наші бабусі і дідусі подорожували на швидкісних автобусах. І такі транспортні засоби за деякими характеристиками дають фору навіть сучасним автобусам. Наприклад, швидкий фірмовий поїзд сьогодні йде повільніше, ніж їздили 80 років тому. Зацікавило? Тоді, про все по порядку.
Перенесемося в далекий 1930 рік. Місце дії — Львів. Якщо точніше — Lwów, як значуща адміністративна одиниця Польської республіки в міжвоєнний період. Бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, Польський уряд звернув увагу на незвичайний вид транспорту — моторизований рейковий автобус.
Перший екземпляр цього чуда техніки був зібраний в Австрії фірмою «Аustro-Daimler-Puch» в 1933 році. «Lux-torpeda» була по суті так званою "автомотрисою" — вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згоряння. Сама "торпеда" виглядала як гібрид автобуса і лімузина. "Ракетний" дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли автобус проходив по станції, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли "торпеду" від поїздів того часу. До речі, на сьогоднішній «Укрзалізниці» такий транспорт класифікується як окрема одиниця і називається рейковим автобусом.

Польський уряд, в якості експерименту, купує один екземпляр такої мотриси. Але навіть перших випробувань виявилося достатніми для того, щоб заговорити про покупку ліцензії на її виготовлення. Результат — з 1936 року ці автомотриси будувалися вже на польському заводі «Fablok». Зрозуміло, модель була адаптована до місцевих потреб, оснащувалася більш потужними дизельними двигунами, розташованими попереду кабіни машиніста — по одному з кожного боку. У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошини автомобільного зразка. Це покращувало плавність ходу і зменшувало динамічні навантаження на рейки, що було важливо при високих швидкостях руху. Модель отримала офіційну назву «Pociąg Motorowo-Ekspresowy MtE», хоча всі вважали за краще куди більш коротку та звучну назву — «Lux-torpeda».

А тепер про найголовніше — про швидкості Люкс-торпед. Швидкості дійсно були неабиякі. Максимальна досягала 120 км/год, але конструкційна в експлуатації була встановлена 115 км/год. В цілому ж швидкість руху досягала 100-105 км/год. Середня швидкість при використанні автомотрис була значно вище, ніж у звичайних паровозів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину 75 км. А при використанні автомотрис середня швидкість на цих ділянках становила 90 км/год. Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін — в протилежних кінцях "торпеди". У кожному з них сидів машиніст, який керував "своїм" двигуном.
Така конструкція дозволяла уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли автобус повинен був рухатися в протилежну сторону. Не треба було відчіплювати і переганяти локомотив. Кабіни в обох кінцях вагона з'єднувалися світловою та звуковою сигналізацією.
Перші "торпеди" поєднували Краків з модним курортом європейського рівня Закопане. У 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години і 18 хвилин — рекорд, не побитий і досі! Пізніше були відкриті рейси "Краків-Варшава", "Варшава-Катовіце", "Варшава-Лодзь", "Львів-Закопане" та інші. На Галичині станом на літо 1939 "торпеди" обслуговували маршрути "Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав", "Львів-Галич-Станіслав-Коломия", "Львів-Красне-Золочів-Тернопіль" і "Тернопіль-Чортків-Заліщики".
Прийнята нещодавно класифікація пасажирських поїздів «Укрзалізниці» передбачає, що швидкі експреси рухаються з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські — 50-70 км/год. Відстань в 195 км від Львова до Коломиї "Люкс-торпеда" долала за 2 години і 10 хвилин. Сучасний поїзд "Москва-Софія" проходить цю ж відстань за 3 години 25 хвилин, причому робить на одну зупинку менше. А пасажирський "Львів-Чернівці" витрачає на ці ж 195 км 6 годин і 52 хвилини. Ми ще й досі не можемо наздогнати автобус з далеких 30-х!

За таку недосяжну сьогодні швидкість пасажирам "торпед" доводилося немало платити — квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата в кінці 1930-х становила 100 злотих. В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу, що відповідає пропонованим нами автобусам в оренду у Львові місткістю до 57 чоловік. На фоні катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі "люкс-торпеда" була еталоном швидкості, комфорту і шику.
На жаль, Друга світова війна стала початком кінця цих залізничних автобусних експресів. Більшість "торпед" загинули під авіаційними бомбами, вціліло лише дві машини на Краківському вокзалі. Вони використовувалися як поїзди "Тільки для німців" на лінії в Закопане, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства. Приблизно в 1954 році обидві "люкс-торпеди" були списані на злам і до нашого часу не збереглися.
Одна з основних спеціалізацій компанії «А-Трансфер» на ринку транспортних послуг країни — організація пасажирських перевезень по Україні та закордон представницького, VIP класів, туристичних та екскурсійних поїздок. Для узгодження дати замовлення авто, уточнення цін і можливості трансферу в будь-яку точку країни, передзвоніть по одному з вказаних на сайті телефонів:
+38 (099) 901-0091, +38 (067) 371-0091
Оренда авто Львів — основний запит, по якому знаходять компанію «А-Трансфер»!
|