Stout Scarab — перший у світі мінівен
В якості преамбули, кілька загальних слів про закони розвитку прогресу. Прогресу у всіх сферах діяльності людини в цілому, а зокрема — в автопромисловості. Ні для кого не є таємницею, що практично всі великі автовиробники свого часу зверталися до ідей конкурентів, переймали один у одного все найкраще, вивчали моделі минулих років, про які вже давно всі забули, вчилися на їхніх помилках. Це планомірна, майже рутинна робота, на якій засновано весь нормальний і гармонійний розвиток будь-якої галузі, так би мовити — «в ногу з часом». Це всі розуміють, приймають як належне і всіх все влаштовує.
Але час від часу в кожній галузі з'являються "винахідники велосипедів", які плювали на всі канони, закони і засади. Вони пропонують світові своє бачення звичних речей, ламають стереотипи, вчиняють революції. І часто ці люди не йдуть в ногу з часом, вони його випереджають. Їхні ідеї не приймають, оскільки вони здаються божевільними, на них дивляться як на диваків, але в результаті, саме завдяки їм відбуваються відкриття, змінюється мода а на прямолінійній графіку прогресу з'являються стрибки. Одним з таких диваків є Вільям Стаут — автор першого в історії мінівена. Чому тема чергової статті про історію автомобілебудування обрана саме про мінівени? Справа в тому, що компанія «А-Трансфер», серед інших послуг на ринку транспортного обслуговування, пропонує таку, як оренда Mercedes Viano у Львові за найдемократичнішими цінами.
Вільям Б. Стаут (William Bushnell Stout) — американський авіаконструктор, відомий світу, насамперед, як творець першого комерційного суцільнометалевого літака, що став родоначальником легендарного сімейства Ford Tri-Motor. Однак, його заслуги виходять далеко за межі класичної авіації. Як і багато інших авіаконструктори до і після нього, Вільям намагався застосовувати свої ідеї у всіх сферах життя, і як і всі, хто проживав у Детройті (серце американського автопрому), цікавився автомобілями. І коли перед ним постало питання про створення місткого і надійного автомобіля для невеликої групи людей, він, будучи авіатором до мозку кісток, спробував застосувати авіаційні напрацювання до автомобільного дизайну. І це у нього вийшло! Основний свій девіз — «Спрощуй і полегшуй!», який не раз його виручав в авіарозробках, він застосував і в автобудуванні. Більше того, Стаут є засновником компанії «Stout Motor Car Company».
Scarab розроблявся спільно з голландським інженером і також авіаконструктором Джоном Тжаарда (John Tjaarda), тому не дивно, що конструкція алюмінієвого кузова своєї аеродинамікою і методикою збірки нагадувала аероплан. Двигун V8 від Ford розташовувався ззаду під багажним відділенням і прикривався широкими хромованими решітками радіатора. Для додаткового обдування з боків корми також були вирізані повітрозабірники, дизайн яких змінювався від версії до версії. Стаут позбувся рами і кардана, завдяки чому вдалося добитися рівної і низької підлоги та простору в салоні. Scarab вперше в світі отримав повністю незалежну підвіску. Єдині двері для пасажирів розташовувалися збоку.
Взагалі, весь зовнішній вигляд скарабея кидав виклик автомоді того часу і за багатьма ознаками новий автомобіль вважався, м'яко кажучи, — незвичайним. Закриті колеса і однооб'емний кузов — фантастичне рішення для 30-х. Такий футуристичний дизайн погано поєднувався з традиційними уявленнями про авто, хоча і був яскравим представником стилю Арт Деко. Лише через кілька років з'явився гідний екземпляр — Duesenberg Simone Midnight Ghost від кузовного ательє «Emmet-Armand», який обійшов за футуристичністю скарабея.
Інтер'єр першого скарабея, який Стаут використовував як офіс на колесах, нагадував невелику кімнату в готелі і заслуговує окремого опису. Він був неймовірно просторим і світлим за рахунок ряду бічних вікон, обшитий деревом, всі металеві частини — хромовані, сидіння обтягнуті високоякісною шкірою і забезпечені поворотними механізмами, що дозволяло сидячим розгортатися в будь-якому напрямку, двері авто комплектувалися потужними дверними замками. Свіже повітря потрапляло в салон через систему фільтрів, що служило непоганим захистом від пилу, від якого, до речі, дуже страждали всі транспортні засоби того часу — в 30-і роки потрібно було постаратися, щоб знайти дороги з нормальним покриттям. В елементах дизайну присутній давньоєгипетський мотив — зображення жука скарабея красується не тільки на капоті авто, але і в салоні на клавіші клаксона.
Ззаду розташовувався величезний двометровий диван, на якому могла повноцінно розташуватися людина в лежачому положенні. Біля дивана був змонтований невеликий дерев'яний відкидний столик, який при бажанні можна було розгорнути вздовж салону. Далеко не кожен сучасний мікроавтобус в оренду у Львові, який пропонує компанія «А-Трансфер», може похвалитися подібною комплектацією і внутрішнім об'ємом, а для тридцятих років такий салон був просто фантастикою!
Стаут заявляв, що серійне виробництво авто його мало цікавить, все обмежиться дрібносерійним виробництвом малими партіями та й то, тільки за попереднім замовленням, а всього буде виготовлено не більше 100 машин. Але, через ціну в $5000, яку Стаут просив за авто, справа не дійшла навіть до дрібносерійного, під яке вже були доглянуті виробничі площі на невеликій фабриці в Дірборні в штаті Мічиган. У 30-г роках сума $5000 — це далеко не та ціна, яку товстосуми готові були платити за автомобіль. Тим більше, що розкішний і ультрасучасний Chrysler Imperial Airflow в максимальній комплектації коштував "всього" $1345. Незважаючи на запущену рекламну кампанію і позитивні відгуки в пресі (передовий науково-популярний журнал Popular Mechanics в 1936 г випустив детальний огляд новинки), ціна стала основним фактором, який виключав масову популярність авто.
Всього до початку Другої Світової війни було виготовлено 9 унікальних авто. При цьому, перший скарабей — повністю з алюмінію. У наступних, з метою економії, для виготовлення кузова використовувалася сталь. Найцікавіше, що всі екземпляри абсолютно унікальні: всі ручної збірки, буквально — зібрані на колінках, всі зі значними візуальними відмінностями, кожен наступний — поліпшена версія попереднього. Тільки 4 з них вдалося зберегти до наших днів, найстаріший з яких 1935 року, зберігається в Owls Head Transportation Museum в штаті Мен.
Після довгого затишшя у виробництві, вже в післявоєнний період, Стаут повертається до своєї ідеї. Але тільки для того, щоб виготовити останній, 10-й скарабей — Stout Scarab Experimental, робота над яким була закінчена в 1946 році. Для виробництва його кузова була використана нова в той час технологія — "склопластиковий монокок", як у сучасних суперкарів, завдяки чому, скарабей Стаута стає не тільки першим у світі мінівеном, а й першим автомобілем з кузовом зі склопластику. Дизайн десятого примірника разюче відрізняється від первістка 1932 року.
До речі, Вільям Стаут був одним з перших, хто передбачив часи "великої депресії автодизайну" 80-90-х років, коли більшість виробників, на хвилі автоматизації і роботизації виробництва, випускало знеособлені штамповані коробки, а не автомобілі. Даючи інтерв'ю для Popular Mechanics, він заявив:
«Ідея про 1000 автомобілях в день, якою зараз буквально одержимі всі виробники, призведе до використання тільки штампів і обладнання. Для ручної праці в збірці автомобілів не залишиться місця. Для того, щоб зробити автомобіль по новому дизайну, потрібно буде досить довго і дорого переналаштовувати виробниче обладнання.»
Транспортна компанія «А-Трансфер» пропонує одну з найбільш популярних послуг на ринку пасажироперевезень бізнес класу — трансфер у Львові, області та Україні за доступними цінами і в потрібний для Вас час. Для узгодження дати замовлення авто, уточнення цін і можливості трансферу в будь-яку точку країни, передзвоніть по одному з вказаних на сайті телефонів:
+38 (099) 901-0091, +38 (067) 371-0091
Оренда авто у Львові з «А-Трансфер» — це саме те, що потрібно діловій людині!
|